Sabtu, 30 April 2011

KEMISKINAN DALAM ISLAM

2.0 Konsep kemiskinan
Masalah kemiskinan telah menarik perhatian bayak golongan iaitu ahli ekonomi, ahli sosiologi, ahli politik, ahli perubatan dan sebagainya. Keadaan ini tidaklah menghairankan kerana konsep kemiskinan itu sendiri mempunyai ciri yang banyak dimensi. Kemiskinan merupakan satu ‘sindrom situasi’ yang meliputi unsur-unsur kekurangan makanan dan taraf kesihatan yang rendah, pengangguran, keadaan perumahan yang tidak selamat, taraf pendidikan yang rendah, tidak menikmati keperluan moden, pekerjaan yang tidak terjamin, sikap hidup yang negatif dan fikiran yang kolot. Konsep kemiskinan sebegini sedikit sebayak terbentuk oleh persekitaran ekonomi dan sosial serta matlamat umum masyarakat yang cuba di capai melalui dasar anti kemiskinan.


2.1 Dimensi kemiskinan
Kemiskinan adalah fenomena pelbagai dimensi. Kepelbagaian dimensi membolehkan pelbagai pihak berbicara dan menjadi ‘pakar’ mengenai kemiskinan. Fenomena kemiskinan boleh dilihat daripada pelbagai dimensi antaranya ekonomi, sosiobudaya, agama, pendidikan, kesihatan, tempoh, ruang, jantina, alam sekitar dan sebagainya .
Dari segi ekonomi, kemiskinan di mengertikan sebagai keadaan kekurangan daripada paras keperluan asas tertentu. Kemiskinan ini sering merujuk kepada kemiskinan harta benda atau kebendaan , juga merujuk kepada kekurangan pendapatan, mata wang atau modal. Dari segi sosiobudaya, kemiskinan sering dikaitkan dengan budaya kemiskinan dan kemiskinan sikap yang menuntut perubahan sikap positif.
Manakala dari segi pendidikan, kemiskinan sering di kaitkan dengan kemiskinan minda, pengetahuan, ilmu pengetahuan, ilmu atau pelajaran. Keciciran pendidikan boleh menyumbang kepada ‘putaran ganas’ kemiskinan melalui pencapaian akademik, pekerjaan dan pendapatan rendah. Dalam zaman ekonomi berasaskan pengetahuan(K-ekonomi) dan teknologi maklumat, ketinggalan penguasaan komputer dan teknologi maklumat mencerminkan suatu petunjuk kemiskinan yang boleh meluaskan jurang digital yang membawa ketidaksamaan pendapatan.
Dari segi kesihatan, kemiskinan boleh dikaitkan dengan kekurangan pengambilan protein yang boleh menyumbangkan kepada kebuluran tidak ketara yang menyumbang kepada kerencatan akal dan fizikal.
Dimensi tempoh berkait rapat dengan masa, iaitu mereka yang mungkin keluar-masuk kelompok miskin secara bermusim disebabkan pengangguran atau kemelesetan ekonomi dan penyelarasan struktur.
Dari segi ruang, kemiskinan sering dilihat sebagai fenomena desa, sementara kemiskinan bandar semakin merebak. Walaupun kemiskinan desa dan bandar berkurang, masalah jurang ketaksamaan atau nisbah pendapatan bandar-desa serta jurang digital adalah masih lagi luas, mencerminkan ketinggalan desa berbanding bandar dalam arus pembangunan. Dari segi jantina, kemiskinan sering berlaku dalam kalangan wanita yang menjadi ketua keluarga.
Dari segi alam sekitar, sebahagian besar golongan miskin tinggal dalam persekitaran ekologi yang rapuh di mana kemiskinan dan persekitaran saling bertindak antara satu dengan lain sebagai fenomena sebab-akibat, iaitu kemiskinan menyumbang kepada degradasi alam sekitar, manakala alam sekitar yang tercemar atau sumber alam yang pupus menyumbang kepada kemiskinan.

2.2 Kemiskinan mutlak dan kemiskinan berbanding
Kemiskinan mutlak di tafsir dengan menggunakan asas ukuran yang di anggap sesuai bagi perbandingan antara tempat dan antara masa dilakukan. Pendekatan yang biasa digunakan ialah pengukuran pemakanan atau pendekatan biologi yang menjelaskan hubungan antara kemiskinan dengan ketidakmampuan memenuhi keperluan minimum bagi mengekalkan kecekapan fizikal atau bagi memenuhi keperluan asas manusia. Dengan kata lain aspek yang ditekan ialah kepentingan hak asasi manusia sejagat untuk menjamin sekurang-kurangnya peringkat secukup hidup dapat di capai. Definisi kemiskinan mutlak ini tidak terlalu terikat kepada taraf hidup yang ditentukan bagi sesuatu masyarakat itu atau tingkat purata sumber-sumber yang ada pada suatu ketika, sebaliknya amat rapat dengan idea universal tentang kewibawaan dan hak asasi manusia.
Definisi konsep kemiskinan berbanding pula berbeza daripada konsep kemiskinan mutlak. Konsep kemiskinan bandingan berasaskan norma-norma tertentu cuba mengambil kira deprivation sebenarnya dengan merujuk kepada tingkat purata kepuasan keperluan dalam sesuatu masyarakat dan mengambil kira kewujudan sumber-sumber dalam masyarakat yang berkenaan.



3.0 Konsep kemiskinan mengikut perspektif Islam.

Kemiskinan mengikut perspektif Islam mengandungi dua pengertian iaitu kemiskinan kebendaan dan kemiskinan kejiwaan (kerohanian).

Kemiskinan kebendaan

Kemiskinan atau kefakiran merujuk kepada keadaan ketidakcukupan. Individu yang berada dalam keadaan tidak cukup digolongkan sebagai miskin dan fakir. Istilah miskin dan fakir berasal daripada perkataan arab. Kedua-duanya sukar di pisahkan seperti yang dikatakan oleh Yusuf al-Qardawi: “Kalau dikumpulkan terpisah dan kalau dipisahkan terkumpul.” Terdapat beberapa pengertian mengenai miskin dan fakir. Sesetengah golongan (golongan Maliki, Syafie, dan Hanbali) mengatakan bahawa fakir itu lebih melarat daripada miskin. Bagi golongan Hanafi pula, fakir berkedudukan lebih baik daripada miskin. Bagi golongan Hanafi pula, fakir berkedudukan lebih baik daripada miskin, iaitu miskin lebih melarat daripada fakir.

Dengan berpegang kepada pandangan mazhab Syafie(juga Maliki dan Hanbali) golongan miskin ialah mereka yang memiliki harta tetapi tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan dan tanggungan mereka. Manakala fakir ialah mereka yang memiliki kurang daripada separuh keperluannya seperti rajah di bawah:









Hubungan antara Golongan Fakir /Miskin dengan Keperluan Hidup


100 ------------------------------------------------

Keperluan
hidup(%) 50 -----------------------------


Fakir Miskin Kaya

F M K
Taraf hidup


Terdapat berbagai-bagai pendapat tentang golongan yang layak di letakkan di bawah asnaf fakir/miskin. Al-Mazimi dalam bukunya Panduan Mengeluarkan Zakat, misalnya meletakkan sebelas golongan, dengan syarat tertentu yang membolehkan mereka diiktiraf sebagai asnaf fakir/miskin dan layak menerima zakat seperti berikut:

Ceraian Asnaf Fakir/Miskin

Ceraian Syarat
Anak yatim - Kematian kehilangan ayah
- Umur belum 18 tahun
- Tidak mempunyai harta atau pendapatan (yang dicampurkan)mencukupi untuk - sara hidup
- Tidak ada saudara yang sah dari syarak untuk menyara
Janda - Tidak berkahwin semula semula selepas kematian suaminya
- Tidak mempunyai pendapatan dan harta
- Tidak ada saudara
Perempuan yang di cerai - Telah berakhir tempoh iddah
- Tidak berkahwin semula
- Tidak mempunyai pendapatan dan harta
- Tidak ada saudara

Orang tua - Usia melebihi 60 tahun
- Tidak mempunyai pendapatan dan harta
- Tidak ada saudara

Orang yang tidak berdaya - Cacat, sakit yang sukar sembuh serta menghalang daripada bekerja
- Berumur antara 18-60 tahun.
- Tidak mempunyai pendapatan dan harta
- Tidak ada saudara


Orang yang berpendapatan kecil
- Berumur antara 18-60 tahun.
- Tidak mempunyai pendapatan dan harta
- Tidak ada saudara
- Tidak berdaya melakukan kerja lain bagi menambahkan pendapatannya
Orang sakit - Sakit yang menghalang bekerja
- Berumur antara 18-60 tahun.
- Tidak mempunyai pendapatan dan harta yang mencukupi untuk keperluan dan ubatan
- Tidak ada saudara

Pelajar - Berdaftar/bersekolah
- Berumur antara 18-60 tahun.
- Tidak mempunyai pendapatan dan harta

Penganggur - Menganggur di luar kehendaknya
- Berumur antara 18-60 tahun
- Tidak mempunyai pendapatan dan harta

Keluarga banduan - Tidak mempunyai pekerjaan sebelum masuk penjara
- Tidak mempunyai pendapatan dan harta

Keluarga orang yang hilang - Orang yang menghilangkan diri tanpa berita melebihi empat bulan
- Tidak mempunyai harta atau pendapatan yang mencukupi


Kemiskinan kerohanian

Kemiskinan yang menjadi fokus di merata dunia sekarang ialah kemiskinan kebendaan, tidak lebih daripada itu. Sedangkan dalam Islam, kemiskinan sepatutnya juga merangkumi kemiskinan kerohanian(jiwa). Rasullullah S.A.W pernah bersabda bermaksud:
Bukanlah yang dinamakan kaya itu kerana limpah ruah hartanya, tetapi yang dinamakan kaya itu kaya jiwa.
Jiwa yang kosong itulah yang miskin. Hanya orang yang mempunyai jiwa yang kosong atau miskin inilah yang mudah terdedah kepada bermacam-macam bahaya. Miskin jiwa mempunyai kesan yang lebih bahaya daripada miskin harta.





3.1 Pandangan Islam tentang kemiskinan

Kemiskinan dalam kehidupan seseorang itu boleh dibahagikan kepada empat bahagian iaitu:
1) Miskin di dunia dan akhirat
2) Miskin di dunia tapi kaya di akhirat
3) Kaya di dunia dan miskin di akhirat
4) Kaya di dunia dan kaya di akhirat

Amat malang bagi seseorang jika dia berada dalam kalangan nombor satu iaitu miskin di dunia dan di akhirat. Di dunia dia tidak dapat menikmati kesenangan dan kemewahan kebendaan, di akhirat pula dia bertambah parah kerana tidak dapat merasai kenikmatan syurga. Begitulah kesudahan mereka yang menolak dunia dan dalam masa yang sama mengetepikan aspek kerohanian. Kesengsaraan golongan ini akan berterusan daripada alam dunia hinggalah ke alam akhirat.

Kategori yang kedua iaitu miskin di dunia tapi kaya di akhirat, ialah golongan yang tidak mengendahkan keseronokan di dunia sebaliknya menumpukan sepenuh perhatian kepada aspek kerohanian atau keakhiratan. Golongan ini tidak tertarik dengan kemewahan dunia. Bagi golongan yang tidak menolak, dunia adalah jambatan ke akhirat. Dia akan menggunakan dunia setakat keperluan sementara dan tidak terpengaruh dengan daya tarikannya. Bagi yang menolak, dia akan hidup terus menerus untuk ibadah, tanpa memikirkan keperluan hidup di dunia. Baginya dunia penuh tipu daya yang menyesatkan. Al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’ Ululmiddin mengumpamakan dunia ini sebagai wanita cantik yang mengasyikkan dan mempunyai rahsia buruk dan keji yang membinasakan. Walaupun bagi pandangan kita kehidupan mereka melampau namun itulah hakikatnya. Golongan sufi(sufah) dan wali Allah mengalami hidup yang seperti ini. Kesengsaraan golongan ini akan berakhir apabila mereka mati.

Golongan ketiga pula ialah golongan kufur yang menolak akidah Islam sebaliknya menjadikan dunia ini matlamatnya. Maka akan mewahlah hidupnya di dunia, tetapi melarat di akhirat. Kemewahannya di dunia akan berakhir dengan kematian, dan bermulalah era penderitaan dan kemelaratan yang berterusan yang tiada siapa dapat menolongnya di akhirat.

Golongan keempat ialah golongan yang berguna di dunia dan di akhirat. Di dunia, hidupnya tidak mengetepikan kebendaan, tetapi sebaliknya menjadikan dunia sebagai ladang bagi akhirat. Bekerja dan berusaha di dunia selari dengan kehendak Islam. Mereka memberi sumbangan kepada keluarga, masyarakat dan negara bukan sahaja dalam bentuk kebendaan tetapi juga dalam bentuk kerohanian. Golongan ini juga tidak tenggelam dengan kemewahan dunia dan tidak pula mengasingkan diri demi kepentingan kerohanian. Mereka inilah yang sepatutnya menjadi ikutan umat Islam supaya Islam menjadi kuat bukan sahaja dari aspek kebendaan tetapi juga mantap kerohaniannya.








4.0 Statistik kemiskinan
Statistik kemiskinan mengikut negeri di Malaysia

Kawasan Miskin Miskin Tegar
Isi Rumah
(RM) Per Kapita (RM) Isi Rumah (RM) Per Kapita
(RM)
Semenanjung 660 150 400 90
Sabah 900 170 500 100
Sarawak 770 170 450 100


Statistik kemiskinan antara luar bandar dan bandar


Tahun 1970 1990 1997 1999 2004
Kadar Kemiskinan 49.3% 16.5% 6.1% 7.5% 4.3%
Bandar 22.3% 7.1% 2.1% 3.4% 1.6%
Luar Bandar 60.0% 21.1% 10.9% 12.4% 9.6%
Kadar Kemiskinan Tegar - 3.9% 1.4% 1.4% 0.7%
Bandar - 1.3% 0.4% 0.5% 0.2%
Luar Bandar - 5.2% 2.5% 2.4% 1.5%







Statistik kemiskinan

Negeri Bil. KIR Miskin Tegar PGK 2002 (Metodologi 1977) Bil. KIR Miskin Tegar PGK 2005 (Metodologi 2005)


Kelantan 12,145 21,359
Perak 7,372 4,792
Pahang 7,345 2,992
Terengganu 7,137 10,985
Kedah 2,646 6,563
Johor 1,207 1,665
Selangor 965 1,008
Perlis 822 1,534
Negeri Sembilan 685 1,235
Melaka 594 1,348
Pulau Pinang 231 641
Semenajung Malaysia 41,149 54,122
Sabah 19,534 21,581
Sarawak 7,610 10,165
Malaysia 68,293 85,868





Butiran Bumiputera Cina India Total
Kemiskinan Tegar 1.9% 0.1% 0.3% 0.7%
Bandar 0.7% neg¹ 0.2% 0.2%
Luar Bandar 3.3% 0.3% 0.5% 1.5%
Kemiskinan 8.3% 0.6% 2.9% 4.3%
Bandar 4.1% 0.4% 2.4% 1.6%
Luar Bandar 13.4% 0.3% 5.4% 9.6%

Tiada ulasan:

Catat Ulasan